Sunday 7 August 2016

PENGEDAR SHAKLEE KUCHING : 10 MAKANAN TINGGI ANTIOKSIDA




Apabila kita memotong sebiji epal dan ia dibiarkan terdedah kepada udara, warna isi epal akan berubah keperang-perangan tidak lama selepas itu.

Ini terjadi apabila enzim buah tersebut mula bertindak balas dengan udara dan menyebabkan proses pengoksidaan berlaku.


Apakah itu PENGOKSIDAAN?

Bagi contoh Epal tersebut,

Ia merupakan suatu mekanisma pertahanan terhadap bakteria dan kulat apabila sejenis enzim pada sel-sel isi epal tertedah kepada udara. Enzim ini betindak balas dengan oksigen untuk menghasilkan lapisan teroksida yang memberikan perlindungan daripada bendasing
Epal Yang Telah Teroksida Di sebelah Kiri

 

Dan manusia juga mengalami situasi teroksida ini disebabkan radikal bebas, tetapi kita lebih mengenalinya dengan istilah PENUAAN.

Sebagai wanita yang pastinya mementingkan kecantikan, pengambilan makanan bercirikan ANTI OKSIDAN amat diperlukan bagi mengatasi penuaan ini.

Ianya bagi mengelakan wajah kelihatan lebih tua atau wajah mula menampakkan kedutan.sebaliknya makanan bercirikan ANTI OKSIDAN ini membantu kesihatan kita  lebih sihat malahan kulit kelihatan lebih muda atau awet muda.

Contoh makanan Yang Bercirikan Anti-Oksida.
Dikongsi dari blog carakhasiatmanfaat.com



Kacang-kacangan

Kacang merah kecil, kacang merah dan kacang pinto kering adalah kacang yang kaya akan antioksidan, protein dan serat. Seringlah makan kacang-kacangan, bisa dimasukkan kedalam sup atau hidangan utama untuk mendapat manfaat ini. 


Buah
Buah Berrie, termasuk blueberry, blackberry  stroberi, raspberry, cranberry dan kismis merah, sangat kaya akan vitamin antioksidan dan mineral. Makan buah -buahan ini segenggam setiap hari untuk mendapat manfaat nutrisi penting ini. Hal ini bisa dimasukkan sebagai salad, hidangan penutup atau pengganti camilan yang tidak sehat. Buah plum, anggur merah, jeruk, ceri, apel, kismis, dan aprikot juga merupakan pilihan yang baik untuk mencegah kanker dan dampak radikal bebas lainnya.

Sayuran
Brokoli adalah sayuran yang mengandung antioksidan paling kuat, termasuk kale, kubis brussel, kol, sawi hijau, lobak. Tidak hanya mengandung vitamin antioksidan dan mineral, sayuran tersebut juga mengandung serat penting yang membantu mencegah kanker .
Sayuran berwarna merah, oranye dan ungu juga mengandung berbagai macam zat antioksidan seperti betakaroten, licopen, flavonoid dll, khususnya tomat, paprika merah, bit, ubi jalar, terong dan wortel. Sayuran hijau, terutama bayam juga termasuk dalam daftar sayuran tinggi antioksidan. Makanlah lima porsi sayuran yang berwarna warni setiap hari.

Bumbu
Bahkan bumbu yang biasa tersedia didapur juga akan memberikan antioksidan. Bawang putih dan bawang merah, kayu manis, kunyit, cabai, jahe dan oregano adalah yang mengisi daftar teratas bumbu yang mengandung senyawa ini. Meskipun Anda hanya memakannya dalam jumlah sedikit, umumnya masih memberikan banyak perlindungan. Baca juga manfaat kunyit bagi kesehatan

Teh dan Anggur Merah, Coklat
Teh Hijau dan hitam akan memberikan manfaat antioksidan yang sama, karena dibuat dari tanaman yang sama. Memulai hari dengan secangkir teh akan memberi Anda tunjangan antioksidan sepanjang hari. Cobalah memesan es teh atau teh panas teh dikantin Anda, bukannya minuman bersoda. Anggur merah juga mengandung banyak antioksidan, dan akan memberikan perlindungan terhadap penyakit jantung koroner akibat radikal bebas. Dark chocolate juga termasuk makanan yang mengandung antioksidan, namun batasi mengkonsumsinya.

Biji-bijian
Biji-bijian seperti quinoa, gandum dan beras merah menyediakan cukup antioksidan, mineral, serat dan protein. Pilihlah makanan seperti  roti gandum, pasta, dan nasi untuk melengkapi gaya hidup sehat Anda.

Kacang
Kacang Almond dan kenari sangat bergizi, termasuk mineral, asam lemak baik, dan antioksidan. Makanlah kacang ini sekitar 1 ons dalam sehari, sebaiknya mentah atau kering.

Minyak
Minyak zaitun, minyak kenari, minyak gandum dan minyak nabati lainnya tidak cuma mengandung antioksida, tetapi mereka juga membantu untuk menyerap vitamin antioksidan yang larut minyak didalam makanan lainnya. 

Jaminan kami 


Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam


  1. Selamat
  2. Semulajadi
  3. Berkesan
Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.


Kami juga mengalukan pendaftaran anda sebagai Ahli agar anda boleh mendapatkan penjimatan sehingga 30% bagi setiap produk Shaklee.

atau, jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini, saya adalah pengedar aktif shaklee di KUCHING, SARAWAK, POS SELURUH MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE

Zaleha Abdul Razak
Pengedar Shaklee Kuching

SID 864678
call/sms: 012-8879882
                                                     Watsapp: 012-8879882

No comments:

Post a Comment

You might love this