Saturday 2 January 2016

PERBEZAAN TANDA KEHAMILAN DAN HAID

Hari ini Ayu nak kupas tentang isu ni. Sebab bukan apa..kadang-kadang bila period dah due tu, pasti ada yang sama macam Ayu mula berangan?

Jadi Ayu himpunkan perbezaan gejala samada kita mengandung atau pun period nak datang, sebab simptom ke dua-dua ni sangat-sangat x jauh beza tau. Jadi cara nak selamatkan diri dari kecewa, sabarlah menunggu minimum 2 minggu dari lepas hari jangkaan haid untuk memeriksa air kencing.






Perbezaan Utama: perbezaan utama antara Gejala Haid dan Kehamilan adalah bahawa gejala haid adalah suatu keadaan yang dialami wanita setelah mencapai baligh, sedangkan gejala kehamilan adalah gejala yang dialami sebelum ini selama kehamilan.




Tanda-tanda gejala haid dan gejala kehamilan umumnya sama. Hal ini sebenarnya tidak mudah bagi kebanyakan perempuan yang berpengalaman untuk membezakan antara tanda-tanda awal kehamilan dan tanda yang menunjukkan haid.


Haid adalah pada saat pelepaskan jaringan tubuh seorang wanita, yang tidak lagi berguna bagi tubuh wanita. Rangkaian ini berasal dari rahim, yang mana bayi (janin) berkembang dalam tubuh wanita. Jika anda mempunyai kitaran haid yang teratur (haid) di masa lalu dan tidak mengalami perubahan besar dalam rutin kehidupan rutin seperti peningkatan mendadak dalam tahap stres anda, perjalanan jarak jauh atau pengambilan makanan yang tidak sihat dalam jumlah besar, maka haid yang lewat adalah sangat mungkin merupakan tanda jelas bahawa anda sedang hamil.

Haid adalah kitaran wanita dan cara tubuh menumpahkan lapisan rahim jika kehamilan tidak berlaku. Haid yang normal terjadi setiap bulan dan berlangsung rata-rata 3-7 hari. Gejala yang tidak menyenangkan umumnya menyertai pendarahan faraj berkaitan dengan tempoh haid. Banyak yang akan mengalami sakit belakang sebelum atau semasa haid. Sakit belakang bukan merupakan tanda awal kehamilan.


Gejala awal haid yang paling umum meliputi :



  1.  -Kejang perut
  2. -Kesakitan payudara
  3. -Perubahan suasana hati
  4.  Jerawat
  5.  Sakit Belakang
  6. Mengidam Makanan
  7. Tekanan pada punggul
  8.  Sakit belakang
  9.  Sakit Kepala dan keletihan

   



Bagi banyak wanita , gejala awal kehamilan adalah sama dan dalam banyak ke sama dengan gejala haid . Gejala ini juga cenderung berbeza pada tiap perempuan. 

Sementara beberapa wanita mengaku , mereka merasa tidak berbeza diri dari rutin mereka , yang lain mendakwa bahawa keadaan mereka berubah-ubah dari masa ke masa dengan gejala yang berat .

Gejala yang paling umum dari kehamilan termasuk kelewatan haid ,yang menunjukkan bahawa perempuan mungkin mengandung , selepas itu ia boleh mengambil ujian kehamilan di rumah atau mencari seorang profesional perubatan untuk memastikannya 

Gejala awal kehamilan yang paling umum meliputi :



   -    Terlambat haid ( walaupun tompok boleh terjadi , tetapi harus lenyap dalam satu hari atau lebih )
  1. Mengidam
  2. Keletihan
  3. Bengkak Buah Dada
  4. Peningkatan suhu badan
  5. Perubahan suasana hati
  6. Mual
  7. Sembelit   
  8.  Kembung Perut  
  9. Peningkatan Buang Air Kecil   
  10. Mudah Lelah
  11. Deria Bau Berlainan
Seperti yang anda lihat gejala untuk kedua-dua keadaan benar - benar serupa , dengan beberapa variasi seperti haid terlambat , peningkatan buang air kecil , dll penunjuk utama kehamilan adalah haid terlambat .
Jadi bagi mereka yang mengharapkan kehamilan,doa banyak-banyak tau.Ayu pun antara mereka yang menantikan cahayamata ke 2. Yakin Allah akan bagi bila masanya dah terbaik.

Btw,
Ayu nak bagitahu,Ayu adalah Pengedar Sah Shaklee.Shaklee mempunyai rangkaian nutrisinya untuk set meningkatkan kesuburan suami isteri dan juga set kehamilan. Jadi jika berminat, boleh watsapp Ayu ok. :) tata



Jaminan kami 

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam

  1. Selamat
  2. Semulajadi
  3. Berkesan
Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.

Kami juga mengalukan pendaftaran anda sebagai Ahli agar anda boleh mendapatkan penjimatan sehingga 30% bagi setiap produk Shaklee.

atau, jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini, saya adalah pengedar aktif shaklee di KUCHING, SARAWAK….POS SELURUH MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE


Zaleha Abdul Razak
Pengedar Shaklee Kuching
SID 864678
call/sms: 012-8879882
Watsapp: 012-8879882



No comments:

Post a Comment

You might love this